Jesteś tutaj:

Główna treść strony

Kilka słów o dysleksji

Kilka słów o dysleksji:
Podążając za profesor M. Bogdanowicz, która od wielu lat zgłębia temat specyficznych trudności w uczeniu się, przez dysleksję rozwojową rozumie się zespół zaburzeń w nauce czytania i pisania. Są to zaburzenia specyficzne, czyli wybiórcze, o ograniczonym, bardzo wąskim zakresie. Mają charakter rozwojowy, co oznacza, że towarzyszą dziecku przez cały proces rozwoju.
Można wyróżnić następujące podtypy dysleksji rozwojowej:
• dysortografia – zaburzenia opanowania poprawnej pisowni (zniekształcenia zapisu wyrazów, trudności w gramatyce i interpunkcji, przejrzystości i organizacji tekstu pisanego)
• dysleksja – zaburzenia czytania (poprawność czytania wyrazów, szybkość lub płynność czytania, rozumienie czytanego tekstu)
• dyskalkulia – zaburzenia umiejętności arytmetycznych (trudność w rozumieniu znaczenia liczb, zapamiętywania zasad arytmetyki, dokładności lub płynności wykonywania działań matematycznych, poprawności wnioskowania matematycznego)
• dysgrafia – zaburzenia wypowiada się za pomocą pisma (niski poziom graficzny rysunków, pismo – niekształtne, nieczytelne); forma dyspraksji – czyli skutek zaburzenia sprawności ruchowej rąk.

Termin ryzyko dysleksji to zagrożenie wystąpieniem dysleksji, czyli podwyższone prawdopodobieństwo rozwinięcia się tego zaburzenia w przyszłości u konkretnego dziecka. Mówi się o nim przede wszystkim w okresie poprzedzającym rozpoczęcie formalnej nauki czytania i pisania przed pójściem dziecka do szkoły. Z uwagi na to, że dzieci potrzebują czasu na biegłe opanowanie pisma, w Polsce o ryzyku dysleksji mówimy także w przypadku uczniów klas I – III szkoły podstawowej
•wstępną diagnozę ryzyka dysleksji może przeprowadzić rodzic i
nauczyciel,
•pogłębioną, specjalistyczną diagnozę, która ma ukierunkować
(psycholog, pedagog i/lub logopeda)

Pamiętajcie:
- wstępną ocenę ryzyka dysleksji może przeprowadzić rodzic i nauczyciel
- pogłębioną, specjalistyczną diagnozę, która ma ukierunkować pracę wspomagającą dziecko przeprowadzają specjaliści (psycholog, pedagog, logopeda) w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej!