Debata szkolna w gimnazjum na temat Kodeksu 2.0.

Drogie Koleżanki i Koledzy.

Bardzo proszę na najbliższych godzinach wychowawczych zapoznać uczniów z przesłaniem programu Szkoła z Klasą 2.0.
I.Cele programu:
1.Szkoła z Klasą 2.0 . - to jedna z największych i najbardziej znanych akcji edukacyjnych na świecie. Jest on skierowany do szkół wszystkich poziomów edukacyjnych z całej Polski. Od 2002 roku realizowana jest wspólnie przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą, zaś honorowym patronatem objął ją Minister Edukacji Narodowej.
Jej głównym celem jest dostosowanie edukacji do wymogów współczesnego świata oraz do tempa rozwoju nowoczesnych technologii informacyjno komunikacyjnych. Polega on na wspólnym promowaniu i współtworzeniu szkoły, która przygotowuje do życia w nowoczesnym świecie i wychowuje młodych ludzi na aktywnych obywateli, którzy chcą i potrafią stale się uczyć i podejmować nowe wyzwania.
Eksperci czuwający nad programem pomagają uczniom rozwijać krytyczne i twórcze myślenie, rozwiązywać problemy oraz uczą jak odpowiedzialnie korzystać z nowych mediów. Należy podkreślić, iż:
a) W programie udział bierze cała szkoła.
b)Nauczyciele i uczniowie realizują projekty edukacyjne z użyciem nowych technologii, podczas których uczą się samodzielności, krytycznego myślenia, kreatywności oraz pracy w zespole.
c)Chętni uczniowie pod opieką moderatorów i ekspertów prowadzą blogi edukacyjne, na których opisują swoje doświadczenia i pracę w programie
Zapraszamy was do udziału w tym wielce pożytecznym przedsięwzięciu.

II.Bardzo proszę ze swoimi klasami stworzyć tzw. Kodeks Klasy 2.0 ( proszę o zebranie propozycji do szkolnego kodeksu i przekazanie mi do 22 listopada 2013 r.) !!!!
a)Kodeks TIK ( Technologii Informacji Komputerowej) w szkole ma porządkować sposób korzystania z technologii komunikacyjno - informacyjnych w nauczaniu i uczeniu się. Powinien wyjaśnić, w jaki sposób komputer, Internet, komórka itp. mogą pomóc mądrej edukacji, a nie tylko dostarczać informacji, gotowców i ściąg. Chodzi o zdobywanie, rozwijanie i sprawdzanie wiedzy oraz umiejętności uczniów, ale także o komunikację wewnątrz szkoły oraz kontakty z rodzicami i instytucjami zewnętrznymi (bibliotekami, muzeami, władzami lokalnymi, organizacjami pozarządowymi, wyższymi uczelniami), które mogą pomóc nauczycielom i uczniom w pracy. Kodeks TIK ma być użytecznym, wykorzystywanym w szkole dokumentem, który odpowiada na prawdziwe potrzeby uczniów i nauczycieli.
b)Opracowania kodeksu TIK nie można powierzyć wyłącznie nauczycielom. To zadanie dla uczniów we współpracy z dorosłymi. Nauczyciele ze swoją/ swoimi klasą/ klasami mogą przygotować projekt całego kodeksu, po czym wszystkie projekty przedstawiane są innym w ogólnodostępnej formie tak, aby można było je poznać i uzgodnić wspólną wersję.
Inny sposób ustalenia zasad kodeksu TIK: nauczyciele dzielą się dziedzinami kodeksu i w ramach tego podziału wraz z uczniami przygotowują swoje propozycje. Podobnie można podzielić pracę w klasie: zespoły uczniów mogą pracować nad całym kodeksem albo podzielić się między sobą poszczególnymi obszarami. Wspólna praca uczniów nad szkolnym kodeksem może odbywać się na godzinie wychowawczej, na lekcji informatyki lub w ramach zajęć dodatkowych czy realizacji projektu uczniowskiego. Znalezienie optymalnego rozwiązania organizacyjnego jest zadaniem zespołu TIK.
c)Po wypracowaniu pierwszej wersji kodeksu, nauczyciele w ramach prowadzonych zajęć i innych aktywności obserwują, jak w codziennym życiu szkoły sprawdzają się jego reguły. W tym czasie uczniowie, nauczyciele i dyrektor mogą zgłaszać propozycje modyfikacji oraz uwzględniać je w zapisach kodeksu. Po ustaleniu zasad użytkowania TIK w szkole trzeba zastosować je w praktyce.
III.Oto przykładowe propozycje Kodeksu TIK.
Propozycja kodeksu TIK, podana poniżej, jest niemal wiernym powtórzeniem zasadniczych zapisów Szk 2.0 w tym zakresie i pochodzi z materiałów tego programu.
1. Ucz i ucz się z TIK, czyli jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
2. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie, czyli do czego i w jaki sposób wykorzystywać zasoby Internetu?
3. Nie kradnij i nie daj się okraść, czyli jak zgodnie z prawem korzystać z materiałów dostępnych w sieci?
4. Komunikujmy się, czyli jak używać TIK do komunikacji w szkole i z rodzicami?
5. Komputery pod ręką, czyli jak zapewnić dostępność komputerów i sieci w szkole, zamiast zamykać je w pracowni komputerowej?
6. Bądź bezpieczny w sieci, czyli jak postępować, aby chronić swoje dane i siebie w Internecie?
7. Naucz tego innych, czyli w jaki sposób uczniowie przy wsparciu nauczycieli mogą szkolić w zakresie TIK innych, np. swoje koleżanki i kolegów, rodziców, dziadków czy sąsiadów?

IV.Odpowiedzi na powyższe pytania ułożą się w Kodeks TIK i sprawią, że TIK w szkole i w domu będą użyteczne, dobrze wykorzystane i bezpieczne.
Szkolny Kodeks TIK powinien zawierać kilka punktów, nie powinien być przeładowany. Na przykład:
1. Uczniowie w naszej szkole nie kopiują tekstów z Internetu, udając, że sami je napisali. Jeśli je wykorzystują, zawsze zaznaczają, skąd pochodzi materiał i kto jest jego autorem.
2. Telefony komórkowe uczniów i nauczyciela są podczas lekcji wyłączone.
3. Nauczyciele w naszej szkole chętnie korzystają z pomysłów uczniów, jak stosować na lekcjach nowe technologie.
4. Nauczyciele mają adresy e-mailowe przeznaczone do kontaktu z uczniami i rodzicami. Bez nadmiernej zwłoki odpowiadają na listy.
5. Nauczyciele w naszej szkole proponują uczniom korzystanie z internetowych narzędzi i zasobów programów, stron, filmów itp. ułatwiających uczenie się. Zapraszają uczniów do współpracy w ich wyborze.
6. W naszej szkole dążymy do tego, by ze sprzętu komputerowego korzystali nauczyciele wszystkich przedmiotów.
7. Uczniowie naszej szkoły organizują i prowadzą zajęcia z TIK dla dorosłych. Uczą korzystania z Internetu chętnych rodziców, dziadków, sąsiadów itd.
8. Uczniowie korzystają ze szkolnych komputerów w czasie przerw, podczas okienek i po lekcjach, zgodnie z regulaminem. (Uwaga! Określa on m.in., kto odpowiada za jego przestrzeganie i za sprzęt).
Życzymy owocnej pracy z uczniami.
Koordynatorzy: Jolanta Urbańska i Wacław Kobyliński



Debatowaliśmy…
Dnia 13 grudnia 2013 r. w naszym gimnazjum odbyła się debata, podczas której przedstawiciele klas I – III pracowali nad Kodeksem Szkoły z Klasą 2.0. Poszczególne klasy reprezentowali następujący uczniowie:
Nikola Chmiel i Sebastian Antonowicz – kl. I a
Zuzanna Jukiewicz i Agnieszka Łachnowicz – kl. I b
Dominika Barszczewska i Aleksandra Szoblik – kl. I c
Maria Kościelska i Maciej Szope – kl. II a
Konrad Pontek i Adrian Ścibisz – kl. II b
Justyna Grochowska i Katarzyna Ziółkowska – kl. II c
Monika Oleszczuk i Michał Pers – kl. III a
Konrad Kiniorski i Olga Marciniak – kl. III b
Krzysztof Sękowski i Agata Tomkiewicz – kl. III c

Ponadto jako obserwatorzy z prawem głosu obecni byli: Konstancja Pontek – kl. III a oraz Mikołaj Wiśniewski i Natalia Wyszczelska – kl. III b
Uczniowie pracując w grupach dążyli do ustalenia w jaki sposób Technologia Informacji Komputerowej może pomóc w edukacji uczniów oraz czy w naszej szkole wykorzystywane są nowoczesne technologie. Zastanawiali się również nad tym, co należy zmodyfikować, czy ich propozycje są możliwe do zrealizowania przez szkołę, a także czy istnieje perspektywa ulepszenia metod korzystania z Tik. Bowiem zadaniem szkoły jest opracowanie, przetestowanie i wprowadzenie w życie zasad korzystania z technologii komunikacyjno-informacyjnych w nauczaniu i uczeniu się. Chodzi o zdobywanie, rozwijanie i sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów, ale także komunikację wewnątrz szkoły oraz o kontakty z rodzicami i instytucjami zewnętrznymi (bibliotekami, muzeami, władzami lokalnymi, organizacjami pozarządowymi, wyższymi uczelniami), które mogą pomóc nauczycielom i uczniom w pracy.

Na koniec spotkania uczniowie zaprezentowali swoje propozycje do Kodeksu Szkoły z Klasą 2.0. Rzetelna praca uczniów zaowocowała postulatami, które będą przedstawione Radzie Pedagogicznej, Rodzicom i Uczniom.

Jolanta Urbańska i Wacław Kobyliński


 
Debata

 
Debata

 
Debata

 
Debata

 
Debata

 
Debata

 
Debata

Adres szkoły

Zespół Szkół nr 1 w Legionowie

ul. Zakopiańska 4, 05-120 Legionowo

tel. (22) 784-54-52
fax: (22) 784-54-52

e-mail: sp1@poczta.fm
www: http://www.zs1.legionowo.pl

Biuletyn Informacji Publicznej:
http://www.zs1.legionowo.pl/bip

Bannerki

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
Mazowiecki Kurator Oświaty
Ministerstwo Edukacji NarodowejMiasto Legionowo
Szkoła z Klasą
SKS

Szkoła przyjazna dla sześciolatka
Leśni Ludzie
Festiwal harcerski Wiosenne Czarowanie
Dopalacze kradną życie
ECO Schools



© Zespół Szkół nr 1 w Legionowie
Zawartość merytoryczna: KAROLINA WILSKA, e-mail: sp1@poczta.fm
Projekt: INFOSTRONY - ADAM PODEMSKI, tel.: (22) 818-72-14, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl