Szlak Piastowski – wycieczka uczniów III a gimnazjum

Dnia 18 września b.r. nasza klasa udała się na trzydniową wycieczkę, której celem było zwiedzenie zabytków Szlaku Piastowskiego. Podczas tej wyprawy wiele wspaniałych zabytków sztuki romańskiej i gotyckiej. Po drodze, koło Włocławka, zobaczyliśmy pomnik upamiętniający miejsce śmierci księdza Jerzego Popiełuszki, a w Płowcach byliśmy pod pomnikiem, który przypominał bitwę Bolesława Krzywoustego z Krzyżakami w 1331 roku. Następnie udaliśmy się do Kruszwicy, gdzie z Mysiej Wieży podziwialiśmy piękną panoramę okolicy.
Kolejnym punktem naszego programu było jedno z najważniejszych miejsc w historii Polski - Ostrów Lednicki. Na wyspę, która stanowiła główny ośrodek administracyjny i polityczny Polan, popłynęliśmy promem. Zobaczyliśmy tam najstarsze zabytki preromańskiej architektury pałacowo – sakralnej; pałac, kaplicę zbudowaną na planie krzyża greckiego, baptysterium, w którym znajdowały się misy chrzcielne z okresu Mieszka I oraz kościół grodowy. Później udaliśmy się do Muzeum Pierwszych Piastów, które ma za zadanie ochronę dziedzictwa Piastów tego rejonu. Następnie odwiedziliśmy Skansen Miniatur w Pobiedziskach, w którym zlokalizowano około 35 makiet, wykonanych w skali 1:20, prezentujących obiekty historyczne Szlaku Piastowskiego.
Po tak intensywnym zwiedzaniu udaliśmy się do naszego miejsca zakwaterowania. Jednakże próżne były przypuszczenia naszych opiekunów, że „ padniemy” ze zmęczenia ……….To właśnie taka dawka historii podniosła nam adrenalinę…
Gorzej było następnego dnia, pierwsze budzenie opiekunów nie przyniosło rezultatów, ale ponowne postawiło nas na równe nogi… Przecież nie mogliśmy tracić czasu na sen, gdy czekają na nas WIEKI… ( tak mówiła p. Jola).
Po śniadaniu udaliśmy się do Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie, gdzie zapoznaliśmy się ze zbiorami dotyczącymi wczesnego średniowiecza w Polsce i historią Gniezna. Obejrzeliśmy również trzy filmy w technologii 3D pt: Początki państwa polskiego. Potem pojechaliśmy do Gąsawy na spotkanie z Leszkiem Białym. Tam pod pomnikiem, upamiętniającym miejsce jego śmierci, przewodnik zapoznał nas z biografią nieszczęśnika. Tuż potem udaliśmy się do Biskupina, gdzie obejrzeliśmy osadę liczącą ponad dwadzieścia siedem wieków oraz wzięliśmy udział w festynie archeologicznym. Na koniec dnia odwiedziliśmy ruiny zamku rycerskiego Mikołaja Nałęcza, zwanego Diabłem Weneckim.
Ostatni dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania katedry gnieźnieńskiej, znajdującej się na Wzgórzu Lecha. Podziwialiśmy wspaniałe prezbiterium, płyty nagrobne wielu dostojników, liczne kaplice, a przede wszystkim sarkofag świętego Wojciecha. Szczególne nasze zainteresowanie wzbudziły drzwi gnieźnieńskie, przedstawiające sceny z życia i śmierci biskupa Wojciecha.
Zwiedzanie zakończyliśmy w Strzelanie. Tam, w Kościele Świętej Trójcy i Maryi Panny, podziwialiśmy unikatowe na skalę światową słynne romańskie kolumny, a także rotundę świętego Prokopa -największą w Polsce romańską świątynię zbudowaną na planie koła.
Do Legionowa wróciliśmy około godziny 20-tej. Wycieczka podobała nam się bardzo, ale niektórzy twierdzą, że było … za dużo zwiedzania .