Integracja to my...
Czym jest klasa integracyjna? Klasa integracyjna to klasa, do której uczęszczają zarówno dzieci pełnosprawne, jak też ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczniowie wzajemnie wymieniają się swoimi umiejętnościami i doświadczeniami, uczą się współpracy, zrozumienia i szacunku do inności. Zajęcia budowane są tak, aby uwzględniały różnorodność uczniów, ich indywidualne potrzeby i możliwości. Dotyczy to zarówno uczniów zdolnych, jak też wymagających specjalnych metod nauczania. W realizacji tych działań nauczyciela prowadzącego wspiera pedagog wspomagający. W klasach I – III zajęcia prowadzi nauczyciel nauczania zintegrowanego oraz pedagog wspomagający. W klasach IV – VI nauczyciel przedmiotu oraz pedagog wspomagający. Niewątpliwą zaletą klasy integracyjnej jest niewielka liczba uczniów. Do klasy uczęszcza od 15 do 20 uczniów. W tej grupie znajduje się 3 – 5 dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia integracyjnego.
Nauka i zabawa w klasie integracyjnej daje dziecku możliwość zdobywania wiedzy, rozwijania się, poznawania siebie, przy jednoczesnym dostrzeganiu odmienności innych. Uczniowie w klasie integracyjnej uczą się spontanicznie reagować na potrzeby kolegów, koleżanek, poznają zasady współpracy w zróżnicowanej grupie. Charakter pracy w klasie integracyjnej najlepiej podsumuje cytat Janusza Korczaka:
„Nie zmuszajmy dzieci do aktywności,
lecz wyzwalajmy aktywność,
nie każmy myśleć,
lecz twórzmy warunki do myślenia.
Nie żądajmy, lecz przekonujmy.
Pozwólmy dziecku pytać
i powoli rozwijajmy jego umysł tak,
by samo widzieć chciało.”
Janusz Korczak
W naszej szkole integracja rozwija się od 1999 roku, kiedy powstał pierwszy oddział integracyjny.
Nauka i zabawa w klasie integracyjnej daje dziecku możliwość zdobywania wiedzy, rozwijania się, poznawania siebie, przy jednoczesnym dostrzeganiu odmienności innych. Uczniowie w klasie integracyjnej uczą się spontanicznie reagować na potrzeby kolegów, koleżanek, poznają zasady współpracy w zróżnicowanej grupie. Charakter pracy w klasie integracyjnej najlepiej podsumuje cytat Janusza Korczaka:
„Nie zmuszajmy dzieci do aktywności,
lecz wyzwalajmy aktywność,
nie każmy myśleć,
lecz twórzmy warunki do myślenia.
Nie żądajmy, lecz przekonujmy.
Pozwólmy dziecku pytać
i powoli rozwijajmy jego umysł tak,
by samo widzieć chciało.”
Janusz Korczak
W naszej szkole integracja rozwija się od 1999 roku, kiedy powstał pierwszy oddział integracyjny.